22 de setembre del 2012

Volen tornar a casa



Són gregues, i volen tornar a casa. Gràcies al bloc d´Ana Ovando he conegut aquest vídeo reivindicatiu que també té grup al Facebook i he pensat que seria bo compartir-lo amb tots vosaltres. És una vella (i bella) aspiració d´una gran majoria de grecs, d'autoritats, d'associacions i institucions culturals hel·lenes i de persones anònimes amants de l'univers clàssic arreu del món que des de la seva indignació alcem la nostra veu per demanar allò que a molts ens sembla just i necessari: el retorn al país hel·lè de les obres d'art saquejades per altres països durant dècades d'expoli, un patrimoni cultural incalculable (encara que molts pensin que tot és calculable) que si bé ho és de tota la Humanitat, és cert, hauria de poder tornar a territori grec per ocupar els museus que són casa seva. Al Vaixell ja en vam parlar en el seu moment i ara tornem a treure el tema atesa la delicada situació econòmica per què passa Grècia. 

Què opineu, de tot plegat? Considereu justa la demanda? Quins importants museus d'Europa exhibeixen antiguitats gregues i quines són les obres que apareixen a les imatges? Qui ens pot traduir les lletres dels dos vídeos? (Curiosament -o no- la del segon està cantada en alemany, amb la veu de Nicole Kroupis).

  



38 comentaris:

Ignasi ha dit...

Salvete!

Jo crec que sí que s'han de tornar a casa seva les obres robades a Grècia per altres països com pot ser Anglaterra, per exemple.

Tot i així, penso que totes les coses relacionades amb aquest tema s'haurien de tornar a la seva cultura, sobretot en els temps que corren actualment. Em sembla una demanda totalment justa i justificada per part dels grecs.

Jo conec, per exemple, el British Museum, que vaig poder visitar aquest estiu i que té en el seu poder una gran quantitat d'art grec i romà.

Valete!

Laia Ruiz ha dit...

Crec que tenen tot el dret del món a reclamar aquelles obres d'art que van neixer a Grècia. Formen part de la cultura clàssica i no hi ha millor lloc on exposar-los que en el seu patrimoni.

He estat buscant on es poden trobar obres d'art greges fora del seu païs i he trobat entre ells el "Museo Metropolitano de Arte" situat a Manhattan a la ciutat de Nova York.

Unknown ha dit...

Durant molts anys les obres gregues han sigut un gran negoci,i a la gent els interessava tenir al seu poder aquestes relíquies gregues. És raonable que exigeixin el retorn de totes aquelles obres saquejades al seu patrimoni. Es important que es trobin al seu lloc d’origen. Estic d’acord i crec que hauria de ser així, en que tornessin a casa. De museus coneguts adreçats a aquest àmbit hi ha El Museu Pushkin de Moscú, o el Museu d’Art metropolità de Nova York.

Sofia ha dit...

Si que és veritat, tal i com s’ha dit, que tota i qualsevulla resta històrica del món, pertany a la Humanitat, a tot el patrimoni. Però, malgrat això, trobo molt just que les escultures i en general, tot tipus d’antiguitat, es trobi i s’exhibeixi al seu país pertinent, ja que el benefici obtingut per visitar aquestes, el rep el lloc allà on es troben.
D’aquesta manera, és cert, que totes les parts del món podríem reclamar el que és nostre, però també hem de posar a la balança, tenir molt en compte i valorar l’estat en el que es troba Grècia, la necessitat que té d’obtenir guanys (almenys molt més gran que d’altres llocs de la Unió Europea i en general, de tot el món), i la ajuda que faríem entregant-li aquestes escultures. A més a més de tot això, des d’un punt de vista més subjectiu i personal, agrada veure, quan visites un indret, la seva història, el seu passat, en el seu context. Els grecs mereixen conservar la seva història i ensenyar-nos-la, i les escultures mereixen tornar a casa.
Els vídeos parlen des de la veu de les escultures, en primera persona. Demanen ajuda, volen tornar a casa. Diuen que han d’estar al seu lloc provinent i que mereixen viure allà on van néixer. Van ser creades, nascudes, vestides per les mans dels grecs i per tant elles són gregues, pel que el seu deure és viure allà. Mai oblidaran la seva història i del lloc on provenen.
Apareixen, entre d’altres que no he sigut capaç d’identificar, una Cariàtides i una Venus. Podem trobar-les al Museu Britànic, a Londres, on s’exposen la majoria de restes d’art grec, i al Louvre, situat a Paris.
Valete!

Marc Navarro ha dit...

Salve!

Jo opino que els grecs tenen tot el dret de voler que tot el seu patrimoni torni a casa, ja que és el lloc on li pertoca estar. Trobo que retirar dels grecs alló que es seu seria com privar a una mare o a un pare dels seus fills, per tant estic a favor de que els grecs recuperin el que és seu i que pugui ser gaudida com a tal.

Valete!

Unknown ha dit...

Jo crec que tenen tot el dret del món a demanar el retorn de obres d'art fetes a la seva terra, i no nomès ells, sinò tots els païssos que van ser víctimes de guerres o saquejos dels grans imperis, com ara França, Regne Unit o Estats Units.

Es curiòs també, que fagin la seva demanda mes forta en aquestes époques, que es quan Grècia està a uns limits económics i polítics a punt de fer falida en tots els sentits. I suposu que, a falta de diners o de benestar, almenys volen que els hi tornin l'honor de les seves obres d'art, i poder sentir-se orgullossos almenys, dels seus avantpassats en els seus museus, i no haver de viatjar fins a Paris, Nova York o Londres per contemplar-les.

Valete.

Unknown ha dit...

Realment aquest vídeo m'ha impactat, no l'havia vist, no ho puc negar, ho veia com algo sense una gran importància, però per culpa d'ignorants com jo mateixa aquestes grans obres amb molta història per explicar no poden ser en el lloc que realment els pertoca, i és casa seva, a Grècia, talment on es van pensar, dissenyar, esculpir i acabar, és simple.

No crec que sigui tant difícil, cada cosa al seu lloc i al moment, no pot ser que belleses siguin on no toca, totes a Grècia, totes a casa, al seu lloc.

On realment vols veure aquestes obres és al seu lloc, una escultura en un museu emm... està bé, la veus, si, però no és el mateix que veure-la al seu lloc, amb l'ambient, allà fins i tot pots imaginar el context i arribar-te a posar en situació, i en un museu no és tant fàcil.

Cada cosa al seu lloc.

Gràcies per ajudar a obrir una mica més els ulls, espero que els obriu a molts més.

Unknown ha dit...

Jo opino, com crec que tots pensem, que aquesta demanda es justa, i s'hauria d'haver solucionat ja fa temps perquè no és justa per la història, que s'allunyin dels territoris d'on són i a sobre siguin producte de lucració econòmica.
El museu més conegut on se'n exposen és el que esta cituat als Estats Units anomenat Museu metropolità d'art.

Marc Salvo

arnau ha dit...

Crec que les obres gregues haurien de ser tornades al seu lloc d'origen. Les Cariàtides, per exemple, haurien de ser totes juntes, de no ser així no serien completes. Em sembla que tots estem a favor d'aquest vídeo, i amb raó, les obres gregues haurien de tornar a Grècia, d'on provenen i d'on són i seran patrimoni, han de tornar a la seva llar.

blai16 ha dit...

Sincerament jo crec que les escultures han d'estar al lloc on han estat fabricades, a no ser que, al país on estiguin, quedi ben clar en quin lloc han estat construïdes. En aquest cas, sí que és més lògic que les escultures tornin al seu país d'origen, Grècia, que està en una greu situació econòmica, a part de que seria una bona font d'ingressos.

Unknown ha dit...

Jo considero que aquestes escultures gregues haurien d'estar al seu país i formar part del seu patrimoni cultural i no només pel fet de rebre mes turistes, sinó perquè com diu el vídeo, han nascut allà i han estat creades per viure i per ser contemplades al seu lloc d'orígen. Si hi hagués algun país que no es pogués permetre mantenir algunes de les coses del seu patrimoni cultural, be siguin estàtues,temples, pintures o qualsevol altre cosa, haurien de ser portades on si que tinguessin els mitjans per poguer-les conservar com es degut i com es mereixen, independenment del país que fossin.
Realment un vídeo preciós, i amb els missatge subliminal de la cançó cantada en alemany no hi ha res més a dir....!

Unknown ha dit...

Jo, com pensen els altres, penso que totes les obres gregues haurien de estar al seu lloc d'origen, on van ser creades. Com per exemple les cariàtides com diu en el vídeo estan separades i haurien d'estar juntes per estar completes altra vegada.

Marc Gimeno ha dit...

salve!

Primer de tot, m'he enamorat de la cançó, tot i que la lletra és amb alemany i no l'he entès molt, m’expressa com una llibertat i/o sentiment que m'ha arribat molt a dintre.
Per altre part, estic molt d'acord amb els meus companys, les obres gregues on han d'estar és al seu lloc, formant part de les tradicions i les cultures de Grècia.

VALETE!

Carla Bartra ha dit...

Salvete!
Jo penso que totes les coses s’han de tornar d’allà on venen, formar part del seu patrimoni cultural, de la seva identitat. Perquè com bé diu el vídeo, han d’estar juntes ja que és el seu lloc d’origen.
El que no potser és que algunes escultures estiguin en el seu lloc com és a Grècia, i altres estiguin en un altre lloc, però ha d’estar clar del lloc on han estat construïdes.

Traducció:
El primer vídeo:
-Tu pots robar una estàtua, però no pots robar el meu origen, sóc grec. Els habitants del món, estic sent mantingut com ostatge, ajudem a tornar a casa, a Grècia.
-Em van fer per a ser muntats pels herois, em van fer córrer sobre pedra. Sóc grec i vull anar a casa.
-Vaig néixer a Grècia, les meves germanes estan allà. Sóc grec i vull anar a casa. I està sola.

Segon vídeo:
Fa 200 anys que ens va portar, però, les històries que viuen en nosaltres mai oblidarem. El món sap que nosaltres érem 6 germanes que estan soles sense veu i la seva pèrdua és amarg. I ara hi ha només 5, i no se’m permet estar amb elles. La càrrega és massa pesada, elles em necessiten en cas contrari es trencarà. Necessito tornar a casa, sisplau deixeu-me anar-me’n. Humilitat em dirigeixo al meu país.
Sóc grec vull anar a casa. El meu creador em va crear sense descans, de dia i de nit...em va vestir amb bellesa a casa, embolicat en la gloria. Ara em deixo a l’hombre sense sol, despertant en el fred. Ara sé el dolor en un lloc estranger sense braços, nu. Jo era honrada com una deesa, fa anys. Però ara aquella gent que m’envoltava parla una llengua estranya. Jo he de tornar a casa, sisplau deixeu-me anar! Humilitat em dirigeixo al meu país. Sóc grec vull anar a casa. L’honor va ser per als herois de la meva terra en passeig van robar la meva terra, el meu món i em van deixar patir. Jo formo part del Perthenon, no hi ha excusa però no, tu ens vas trencar, ens vas veure caure amb arrogància, tu robaves l’orgull del nostre país.
El silenci trenca, el món tremola. La veritat és la pedra perquè això és la vida. He de tornar a casa, deixeu-me marxar a casa ara!
Jo sóc la mare i sóc l’origen de la terra cremada. Ells són la meva esperança, la meva fe, el meu patrimoni. Tots ells són un, alliberar ara ha arribat el moment. Jo sóc el món que parla de que res és oblidat. El silenci trenca , el món tremola. La veritat és la pedra perquè això és la vida. He de tornar a casa deixeu-me marxar ara! Sóc grec vull anar a casa.

Valete!

Marc Palau ha dit...

Salvete!

Jo també crec que aquestes obres d'art s'han de tornar al seu país d'origen, i per tant allà on van ser creades i on van "nèixer". Cada poble ha de tenir el que li pertany i més si el que ja no tenen va ser robat o saquejat per d'altres païssos.

Esperem que aquesta campanya acabi bé i que cadascú acabi rebent i tenint el que és seu.

Valete!

Alex Molera ha dit...

Salvete!

Considero justa la demanda ja que s'han de tornar les obres d´art que han estat saquejades per altres països durant dècades. S'han de retornar totes aquelles obres als seus territoris, retornar-les al seu patrimoni culturals en que pertanyen, a casa seva.

Per altre banda, m'ha agradat molt la cançó, ara gracies a la feina que ha fet la Carla he pogut entendre la lletra i he pogut comprovar com s'impliquen per intentar tornar a casa el que es seu.

Valete!

Eric ha dit...

Salvete

Tal i com diuen els meus companys ,jo també penso que les escultures gregues han d'estar al seu lloc d'origen, a Grècia, no només perquè siguin gregues. Una de les escultures que surt al video és una de les cinc germanes cariàtides que se sent sola, ja que les seves germanes están a Grècia. Tal com va l'economía a Grècia, això de tornar les escultures podría ajudar a atreure més turistes, ja que sería una bona font d'ingressos.

Valete

Maria Ros ha dit...

Crec que es just i necessari que Grècia recuperi tot el seu patrimori cultural degut a la situació que esta vivint. És important que Grècia recuperi tot el que es seu siguin estàtues,pintures o altres materials.Hi han museus arreu del món com per exempleo el Museu d’Art metropolità de Nova York.
Un vídeo molt interessant!

Ferran Guijarro ha dit...

En la meva opinió, el retorn de les obres pertanyents a la cultura grega al seu país originari no tans sols farà que Grècia recuperi el que li pertany, si no que també millori econòmicament gràcies al turisme. És per això que penso que retornar aquestes estàtues a Grècia representaria una cadena molt beneficiària, per un país que ara està patint molt.

Anònim ha dit...

Salvete!

Com tots els meus companys , jo també crec que haurien de tornar les obres que pertanyen a la cultura grega a casa, ja que ha sigut el seu lloc d'origen i tenen tot el dret a demanar que regressin.

"Cada cosa te el seu lloc"

molt bona entrada.

Valete!

Andrea López ha dit...

És just que les escultures i restes arqueològiques pertanyents a un país estiguin en aquest i no en un altre. Per tant és justa la demanda. Les escultures són d'un valor cultural incalculable, que ara per ara, haurien de poder contribuir a la sortida de Grècia de la crisi econòmica. Però no, estan fora de casa seva i són un interés turístic del qual s'afavoreixen ciutats com Londres, Paris...
Al vídeo apareix entre d'altres La Venus de Milo, escultura grega del final de l'època hel·lenística que podria representar la deessa de l'amor, Afrodita (està exposada al museu del Louvre).
La música que acompanya les imatges és espectacular, i motiva a seguir lluitant per aconseguir que les escultures (gregues i d'altres països) tornin al seu lloc d'origen.

FA

meritxell ha dit...

Hola!!

Ja diuen que l'avaricia humana no te limits. La necessitat de tindre més poder i més capital porta a cometre errors com els que es van fer en un passat emportant-se aquestes marevelles.
Com vas dir, Jordi, a classe, tots els paissos acuses a grècia d'estar malament economicament, però ni tant sols s'han plantejat tornar el que tenen en els seus museus, que això posiblement crearia una pujada en turisme. Però no es només pel tema de l'economia ni del turisme, sinó es tracta d'un tema sentimental i orgull dels grecs. Ja és hora que reclamin el que és seu, el seu patrimoni, les seves arrels.
Per un moment m'agradaria que imaginesim cada un de nosaltres com ens sentiriem si ens haguesin tret una part de Barcelona, algo que ens fa ser nosaltres, algo que des de petits ho apreciem i admirem... És un sentiment d'angoixa i melancolia. És el que senten els grecs des de fa molts anys, i no es just.

Adeu!!

Joana Bassó ha dit...

Salvete!!

Jo penso que aquestes escultures gregues haurien d’estar a Grècia, al seu país, és a dir, el seu lloc de naixement, perquè vàren ser creades allà.
Han d’estar exposades al seu lloc d’origen perquè la gent conegui el seu patrimoni cultural.

Aquest vídeo m’ha impactat, i m’ha agradat molt!

Valete!

Charlene ha dit...

Salvete!

Això de no tenir en compte l’origen de les coses... És indignant. Tot ha de tornar a casa. Fins i tot en pel•lícules com El màgic d’Oz saben lo important que és, ja que la Dorothy diu: “Realment no hi ha cap lloc com la llar.” La gent que va apropiar-se de tots aquells monuments, trossos d’edificis grecs i tot el que van agafar, no tenen cor. Només pensen que el que van agafar és un tros de roca que no se la trobarà a faltar per que quasi tot ja està en ruines, però no, no és així.
Tothom té un origen i hagi passat el que hagi passat, un sempre vol tornar a casa. Si les Cariàtides del Partenó parlessin, suplicarien que els hi tornessin la seva germana. Si als responsables d’aquest crim (per que se’l pot anomenar així) els hi haguessin tret a algun familiar estimat a la força, es sentirien com se sentien, i encara es senten, les Cariàtides; que els hi falta una cosa.

Fa aproximadament tres anys, el Regne Unit, Alemanya i Bèlgica van tornar a Grècia unes 200 peces arqueològiques que van ser robades en el seu temps. 200 semblen moltes, sí, però encara en queden moltes més que han de tornar a casa.

Valete!

Marta Molgosa ha dit...

Salvete!

Penso que tenen tot el dret a reclamar, ja que aquestes obres es podrien exhibir en el lloc on van néixer, i més actualment sabent lo malament que està Grècia des de punts de vista econòmics i politics, i crec, posant-me al lloc dels grecs, no deu fer gens de gràcia que un altre lloc es faci propietari i s’enriqueixi a costa d’alguna cosa que no pertany al país. Així que penso que Grècia té tot el dret i espero que això acabi com ha d’acabar.

També m’agradaria destacar la cançó i el vídeo, tot i que no està amb el nostre idioma he trobat que és encertadíssima per reivindicar i demanar allò que un vol, em transmet llibertat i alhora força.

Valete

laura Calvo ha dit...

Salvete!!
El video es fascinant, tenen tot el dret a reclamar el seu patrimoni cultural que és el lloc que li pertoca aquestes estàtues Gregues. Com bé diu el video "Tu pots robar una estàtua, però no pots robar el meu origen, sóc grec". Aquestes obres gregues són impotants en tot l'univers per això haurien de tornar al lloc on van néixer perquè com qualsevol persona hi hauran mil·lions de llocs on anirias però, no com el teu territori on has nascut i has donat lloc al teu origen, no es pot substituir per res.
La cançó trobo que ajuda molt en el video i ensenya que tothom té la llibertat d'estar en el seu patrimoni.
Valete!!

armand ha dit...

Ave magister,

El video és impresionant, sobre tot la banda sonora del video.
Desperta un sentiment de voler tornar a casa, de patiment,de tristesa i de desig.

Espero que al llarg del temps tornem a veure videos aixi, que despertin tantes emocions en tant poc temps.

Vale magister.

Cristina C ha dit...

Salvete!

Crec que totes aquestes escultures tenen dret a tornar a casa seva, Grècia. És una hipocresia total tenir aquestes peces de l'art grec en museus d'altres països com ara d'Anglaterra. És com si, per exemple, a Barcelona trobéssim una representació de la torre Eiffel. Obviament no tindria cap mena de sentit.

Els anglesos haurien de retornar immediatament les escultures a Grècia. Elles pertanyen a aquella terra i no a la Britànica.

Aquesta frase del video ho diu tot: "Podràs robar una estàtua, però mai podràs robar el seu origen."

Valete!

Jordi Rojas ha dit...

I qui no? Qui de tots nosaltres no voldria tornar a casa?

Sincerament, penso que és vergonyós que hagin de ser païssos externs i fins i tot grècia mateix els que hagin de demanar que es tornin aquestes escultures al lloc que pertanyen. Crec que haurien de ser els mateixos païssos que tenen obres extrangeres els qui realment haurien de tornar, per voluntat pròpia, les obres als seus respectius païssos. Però ens trobem que això no passa pel que no passen tantes i tantes coses: els diners.

Per acabar, simplement dir que no només aquestes obres, sinó totes aquelles que han estat tretes del seu origen, haurien de tornar a casa.

Valete.

Unknown ha dit...

Holaa!!

Raimon, cantautor valencià de la nova cançó, deia que "qui perd els origens per identitat".
El món occidental d'avui en dia ha perdut aquest origen que és tan necessari en la nostra història com a poble, societat i cultura. I és en aquests tres aspectes en que nosaltres som qui som.
Amb la política actual, Grècia està en una situació d'autèntica miseria i és en aquest moment on Alemanya, França i tots els altres països han de retornar les obres d'art "expoliades" en el seu moment.

Alison ha dit...

Saluete !

com diuen els meus companys, els grecs tenen tot el Dret de dreclamar les seves escultures, obres d'art,etc. cap al seu lloc d'origen.
Hem sembla vergonyós que els altres paísos que tenen obres gregues s'alimentin dels diners que moltes persones han pagat per anar a veure-les.
Per cert, la cançó m'ha agradat !! Sobretot la ironia de posar-ho en alemany.

marti clotet ha dit...

Crec que la demanda d'aquestes obres d'art es totalment justa, ja que formen part de la historia i la cultura d'un paìs.Ahores d'ara encara sa de negociar el retorn d'aquestes ja que pels altres paìsos suposen una font d'ingressos através del turisme.
VALETE!

Judy97 ha dit...

Tenen tot el dret a tornar al lloc on van néixer, estic d'acord de que són estatues i que la gent les vol veure, però no tenen dret a emportarse-les a un altre país i posar-les en un museu en emposició, i si ho féssin, que no fos per sempre, només un dia especial i que després tornés a Grècia que és el seu país.

marina ha dit...

Salve tripulants!
Traducció del primer vídeo:
Tu pots robar una estàtua, però no pots robar el meu origen, sóc grec. Els habitants del món, estic sent mantingut com ostatge, ajudem a tornar a casa, a Grècia.
Em van fer per a ser muntats pels herois, em van fer córrer sobre pedra. Sóc grec i vull anar a casa.
Vaig néixer a Grècia, les meves germanes estan allà. Sóc grec i vull anar a casa. I està sola.

Jo crec que tenen tot el dret del món de tornar a Grècia a casa seva i retrobar-se amb les seves 6 germanes i amb tota la família. Encara que siguin estàtues tenen el dret de voler tornà d’on venen, per molt que la gent les vulgui observa.
El més adequat seria que les exposessin a Grècia on estarien les seves famílies i que la gent que les volgués veure anessin a Grècia per observar-les de manera que elles podrien gaudir del seu país d’origen i de la seva família.
Valete.

Nil! ha dit...

Salvete!

Jo també crec que els grecs tenen tot el dret del món en reclamar aquestes obres,perquè si les obtenen de nou poden incitar a més gent a visitar obres d'art tan importants com a aquestes en el seu país, i no a veure-les des d'altres territoris.

També tal com estan de diners els grecs, per ells seria una bona injecció de moral i de diners el fet de recuperar aquestes obres, per tal de tornar-les a distribuir pels seus museus.

Valete!

Jordi Barberà ha dit...

Saluete omnes!

Personalment, crec que les estàtues de Grècia han de ser a Grècia, no a altres països. M'he informat i he trobat que els anglesos en van agafar un munt, i les van portar en el British Museum, on jo mateix les he pogut presenciar. Però també he trobat que quan els anglesos les van agafar, els grecs no ho tenien tot desarreglat, tot mig derruït i les figures pels terres, sense estar exposades en cap museu ni res semblant.

No sé si tot això és la versió dels anglesos o què és el que passa, però la qüestió és que aquestes figures han d'estar a Grècia. A Atenes o on sigui, exposades en museus. Ara els grecs no passen per cap bon moment per conseqüència de la crisis econòmica. Aquella gent mereix molt més del que els hi està passant, ningú es mereix passar pel que estan passant, però els com els que menys, ja que gràcies a ells, tenim moltes coses, no només materials sinó també de pensament, filosòfiques, ètiques i morals.
Per acabar desitjo el millor per ells, que aquests mal moments durin el mínim possible i que comencin de nou a fer pujar un país amb les seves tradicions, la seva cultura i la filosofia, com sempre han fet!

Valete!

Aina ha dit...

salve!

Penso que és injust que patrimoni grec no estigui a Grècia, igual que qualsevol altre patrimoni no estigui a casa seva. No pot ser que països s’aprofitin de patrimonis d’altres. A més amb el moment que estan vivint els grecs. Aquest patrimoni hauria d’estar a Grècia que és casa seva i treure’n profit.

vale!

Ona Contreras ha dit...

Salvete!

És molt injust que Grècia no pugui tenir les seves estatues, contruides, pensades i disenyades a Grècia, és molt injust.

Sincerament no havia sentit mai a parlar sobre aquest problema i crec que per culpa de gent com jo que no en sabia de l'existència, ara grècia encara no té les seves estàtues. Cada estàtua a casa seva!